TROOSTWORKSHOP BASISSCHOOL

Laat de emoties van je leerlingen bloeien en ontdek de kracht van troost!

Als leerkracht heb je een grote verantwoordelijkheid bij het vormen van jonge geesten. Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis, maar ook om het voorbereiden van leerlingen op een wereld vol uitdagingen. Onze  bijzondere workshop sluit perfect aan op de behoeften van leerlingen in klas 4 en/of 5 van de basisschool. Ontdek hoe deze workshop hen waardevolle emotionele vaardigheden biedt, waardoor ze kunnen groeien met veerkracht en zelfvertrouwen.

Merk je ook op dat jouw leerlingen vaak op zoek zijn naar steun? Vooral als ze zich verdrietig, gestrest of onzeker voelen?

Onze  workshop is precies wat ze nodig hebben! We creëren een veilige en gezellige plek waar ze leren hoe ze troost kunnen vinden en hun gevoelens kunnen uiten. Met toffe spelletjes, gesprekken en creatieve activiteiten helpen we hen om sterker te worden en zich beter te voelen. Maar ook hoe ze er kunnen zijn voor iemand.

Stel je voor hoe geweldig het zou zijn als kinderen niet alleen goed zijn in school, maar ook sterk in het omgaan met hun emoties. Dat is precies wat onze workshop te bieden heeft! In deze leuke workshop ontdekken kinderen de kracht van troost en leren ze waardevolle emotionele skills die ze hun hele leven kunnen gebruiken. We gaan op een interactieve en speelse manier aan de slag, zodat ze leren begrijpen, uiten en beheersen van hun gevoelens. Zo worden ze beter in het omgaan met moeilijke situaties en ruzies.

De workshop is speciaal gemaakt voor kinderen in het 4e en 5e leerjaar. Ik zorg ervoor dat de omgeving veilig en ondersteunend is, zodat elk kind wordt aangemoedigd om zijn stem te laten horen en open te zijn over zijn gevoelens.

  • Kennismaking + uitleg safe space- 30min

    We leren elkaar kennen en stellen onszelf voor  dmv foto's en tekeningen. We nemen de tijd om te luisteren naar elkaar en creëren een safe space waar iedereen zich veilig genoeg voelt om te delen en waar alle emoties ok zijn.

  • Uitleg troost, emoties, concrete handvaten- 30min-45min

    Wat is troost nu precies,? Welke emoties hebben we? Hoe kunnen we zien dat iemand het moeilijk heeft? Wat kunnen we concreet doen? Deze vragen worden allemaal beantwoordt in een stukje theorie. Uiteraard proberen we ook dit gedeelte zo interactief mogelijk te maken om te vermijden dat de aandacht wegglipt. 

  • Rollenspel- 30min

    We spelen samen situaties na. Hoe zou jij troosten? Hoe zou jij je dan voelen? 

  • Creatief: maak je eigen troostdoos- 60min

    En soms is er niemand om ons te troosten, en toch hebben we dan altijd onszelf. Je kan jezelf ook troosten. We maken samen ons eigen troostdoosje. 

  • Einde- 15min

    De workshop wordt afgesloten met een rondje waarin iedereen even kan reflecteren wat ze meenemen en in hun hartje willen bewaren.

Het valt me op dat veel mensen graag willen troosten, maar ze hebben schrik om iets verkeerd te zeggen of doen. Daarom heb ik speciaal deze workshop ontwikkeld. Ik geloof er namelijk sterk in dat als we de kinderen leren wat troost precies inhoudt, hoe het voelt om de troost te krijgen die je nodig hebt (of zelfs als je die niet krijgt), en als we ze aanmoedigen om anderen een beetje troost te bieden, dat echt een enorme impact zal hebben wanneer ze volwassen zijn.

Tijdens de workshop leren leerlingen op een interactieve en leuke manier hoe ze troost kunnen geven. Ze ontdekken verschillende technieken en vaardigheden om met moeilijke emoties om te gaan en leren hoe ze zichzelf en anderen kunnen troosten. Ze krijgen praktische tips die ze kunnen gebruiken in hun dagelijks leven, op school en thuis.

Ik heb deze workshop zorgvuldig samengesteld, rekening houdend met de specifieke behoeften en belevingswereld van leerlingen in het 4e of 5e leerjaar. Mijn doel is om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin de leerlingen zich gehoord en begrepen voelen. Door deel te nemen aan deze workshop kunnen ze hun emotionele intelligentie versterken en beter leren omgaan met lastige situaties.

Ik kijk er echt naar uit om samen te werken met leerkrachten en schoolleiders om deze workshop in te plannen en de leerlingen een waardevolle ervaring te bieden.

Zijn er kosten verbonden aan de workshop en zoja, wat zijn deze kosten?

Onze workshop biedt een waardevolle ervaring voor de leerlingen, en we begrijpen dat kosten een belangrijke overweging zijn voor scholen, maar er zijn idd kosten verbonden aan de workshop. We hanteren echter een redelijk tarief dat is afgestemd op de duur, inhoud en kwaliteit van de workshop. De exacte kosten kunnen variëren afhankelijk van factoren zoals de duur van de workshop, het aantal sessies en eventuele specifieke aanpassingen die nodig zijn voor de school.

Als richtlijn: De workshop zelf van 3u kost 200€, bijkomend is er een materiaalskost van 5€/kind (+vervoerskosten indien buiten Brugge).

Voor een klas met 20 leerlingen in Brugge kost de workshop dus 300€

Om de kosten van de workshop te bespreken en een offerte op maat te ontvangen, nodigen we je uit om contact met ons op te nemen.

Wat zijn de specifieke doelen en leerresultaten van deze workshop?

Onze workshop heeft specifieke doelen en leerresultaten die gericht zijn op het bevorderen van het emotionele welzijn van de leerlingen. Tijdens de workshop leren ze op een effectieve manier om te gaan met hun emoties, zoals verdriet, stress en vriendschapsproblemen. Ze ontwikkelen veerkrachtige vaardigheden waarmee ze beter kunnen omgaan met uitdagingen en tegenslagen. Ook leren ze hoe ze troost kunnen vinden en bieden, zowel aan zichzelf als aan anderen.

We leggen de nadruk op respectvolle en constructieve communicatie over gevoelens en emoties, en de leerlingen ontwikkelen empathie en begrip voor de emoties van anderen. Ze krijgen de vrijheid om hun creativiteit te uiten. Daarnaast leren ze strategieën voor zelfzorg en het bevorderen van hun eigen emotioneel welzijn.

We streven naar het behalen van deze doelen door middel van interactieve activiteiten, gesprekken en creatieve oefeningen.

Hoelang duurt de workshop en past het binnen ons lesrooster?

Onze workshop is flexibel ontworpen, zodat het makkelijk in het lesrooster van de school past. We begrijpen dat de tijd op school kostbaar is, dus we passen de duur van de workshop aan op basis van jullie behoeften en beschikbare tijd. Over het algemeen duurt de workshop tussen de 2,5 en 3 uur, afhankelijk van hoe diepgaand en interactief je het wilt hebben. We willen ervoor zorgen dat de workshop perfect in jullie lesrooster past, zodat de leerlingen er maximaal van kunnen profiteren zonder dat het het reguliere curriculum verstoort.

Welke materialen en/of voorbereiding zijn nodig van onze kant?

Voor deze workshop vragen we eigenlijk maar een minimale inzet van materialen en voorbereiding van jullie kant. We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de school en de leerkrachten. Wij zorgen zelf voor de meeste benodigde materialen.

Voorafgaand aan de workshop is het handig om een geschikte ruimte te hebben waarin we de workshop kunnen houden. Een klaslokaal werkt prima, zolang er genoeg ruimte is voor de leerlingen om comfortabel te zitten en mee te doen met de activiteiten. Een kringopstelling is fijn als dat mogelijk is. En het is belangrijk dat er genoeg stoelen en tafels zijn voor het creatieve gedeelte.

Wat betreft de voorbereiding van jullie kant, vragen we eigenlijk vooral een open mindset en betrokkenheid bij het onderwerp. Het is handig om van tevoren met de leerlingen te praten over het belang van troost en emotioneel welzijn, zodat ze er al een beetje bekend mee zijn. En als de leerkrachten wat tijd vrij kunnen maken in het lesrooster voor de workshop, dan is dat perfect.

Hoe groot mag/kan de groep maximaal zijn?

Voor onze workshop houden we bewust de groepen niet te groot, zodat elke leerling voldoende aandacht en interactie krijgt tijdens de sessies. We willen namelijk een optimale leeromgeving creëren waarin elke leerling actief kan meedoen en persoonlijke groei kan ervaren.

Normaal gesproken beperken we de groepsgrootte tot maximaal 24 leerlingen. Op die manier kunnen we een intieme sfeer behouden waarin er genoeg ruimte is voor individuele expressie, interactie en ondersteuning. Door de groep niet te groot te maken, kunnen we ook beter inspelen op de individuele behoeften en ervaringen van de leerlingen.

Maar we willen benadrukken dat we flexibel zijn en openstaan voor maatwerk, afhankelijk van de specifieke situatie en behoeften van de school. Als je een grotere groep hebt die graag aan de workshop wil deelnemen, kunnen we samen kijken naar een passende oplossing. We willen er namelijk voor zorgen dat elke leerling de kans krijgt om te profiteren van de workshop en de waardevolle lessen die worden aangeboden.

Hoe wordt de privacy en de vertrouwlijkheid van de leerlingen gewaarborgd tijdens de workshop?

Bij onze workshop hechten we veel waarde aan de privacy en vertrouwelijkheid van de leerlingen. We willen ervoor zorgen dat ze zich veilig voelen en dat alle persoonlijke informatie en vertrouwelijke gesprekken met uiterste zorg worden behandeld.

Gedurende de workshop creëren we een omgeving waarin leerlingen zich vrij kunnen uiten en zich gesteund voelen. We stimuleren open communicatie, maar we respecteren ook de individuele grenzen en privacy van elke leerling. Alle informatie die tijdens de workshop wordt gedeeld, wordt strikt vertrouwelijk behandeld en alleen gebruikt binnen de context van de workshop.

Ons doel is om een veilige en vertrouwelijke omgeving te bieden waarin leerlingen zich comfortabel voelen om te delen en te groeien, zonder zich zorgen te hoeven maken over inbreuk op hun privacy.

Hoe kunnen we de workshop integreren in ons curriculum of thematische lessen?

Onze workshop kan perfect worden geïntegreerd in uw curriculum of thematische lessen. We begrijpen hoe belangrijk het is om aan te sluiten bij de specifieke behoeften en doelen van uw school.
We kunnen samenwerken om de workshop te integreren in vakken zoals sociale vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling of gezondheid. Door relevante thema's en leermomenten te verbinden aan de workshop, kunnen leerlingen de opgedane kennis en vaardigheden direct in hun dagelijks leven toepassen.

Is er flexibiliteit om de workshop aan te passen aan de behoeften en het niveau van onze leerlingen?

We begrijpen dat elke groep leerlingen uniek is, met verschillende behoeften en niveaus. Daarom bieden we flexibiliteit en maatwerk bij het aanpassen van de workshop aan de specifieke behoeften en het niveau van uw leerlingen. Ons doel is om een inclusieve en stimulerende leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan floreren.

Graag werken we voorafgaand aan de workshop met u samen om een duidelijk beeld te krijgen van uw leerlingen en hun specifieke behoeften. Op basis daarvan passen we de workshop aan, zodat deze relevant, boeiend en uitdagend is voor uw leerlingen.

Of uw leerlingen nu extra ondersteuning nodig hebben of juist meer uitdaging, we doen ons best om aan hun individuele behoeften te voldoen. We kunnen de inhoud aanpassen, activiteiten differentiëren en werken met verschillende leermiddelen, zodat elke leerling betrokken is en zich optimaal kan ontwikkelen.